December 11, 2009

අද ෆොෂ් යනු කිම?


"ෆොෂ් යනු කිම" යන්න ගැන ලියන්න පටන් ගන්නකොටම මට මතක් වෙන්නේ "බය යනු කිම" කියලා අපේ සිංහල පාඩම් පොතේ තිබ්බ පාඩමක්. ඒ වෙන කිසිවක් නිසා නොව ඒ කතාවේ එන පොඩි කොලුවට බය මොනවගේද කියලා තේරුම්ගන්න අසීරු තරම්ම මටත් මේ ෆොෂ් කියන එක තේරෙන්නේ නැති හින්දාය. මට ෆොෂ් කියන එක තේරෙන්නේ නැති හින්දම මම කැමතියි ඒක ගැන ලියන්න. මේ පෝස්ට් එක කියවලා මට දෙස් තියන්න ගනිවි හැට හුට හමාරට. කමක් නෑ, ලියන්න ගත්ත එක ලියලම ඉන්නම්කෝ.

ඔන්න එනවා එක "ලේඩි" කෙනෙක් (එයා කාන්තාවක් නම් නෙමෙයි ), කොන්ඩේ පොඩ්ඩක් "කලර්" කරලා (අපි කියන්නේ ඩයි කරලා කියලාය) පට්ට තද කොටම කොට කලුපාට පුංචි ස්කර්ට් එකක් (සාය කොටයක්) හිරට හිරේ අමාරුවෙන් ඇඳගෙන (කොටට කොටේ කොට සායක් හැටට හැටේ ඇඳගෙන මං කියල පදවැලකුත් තියෙනවා නේද?). එයාගේ "බ්ලවුස්" එක ගොඩාක් "ලූස්" එකක්. ඒක කරෙන් පහලට වැටෙනවා නිකම්ම, එක උරයකින් ඒක පැත්තට පැනලා එයාගේ දම්පාට ම්..ම්..ම්.. මොකද්ද ඒකට කියන්නේ, ආන්න ඒ යට ඇඳුමත් පේනවා. ඔන්න එයා එක අතක මොබ් එකද අනිත් අතේ විවිධ පාට තියෙන මලු කීපයකුත් එල්ලාගෙන පාර අයිනේ තියෙන බස් නැවතුමට ආවා. ඇවිල්ලා පොඩ්ඩක් "බිසී" වගේ වටපිට බලලා මොනවදෝ මුමුණනවා තනියම. තනියම කිව්වට තනියමම නෙමේ, මේ කියවන්නේ මොබ් එකේ, දුරකතනයේ අනිත් කෙලවර ඉන්න කෙනත් එක්කයි. අපි හරියටම දන්නේ නෑ එහා පැත්තේ කවුරුහරි ඉන්නවද නැද්ද කියලත් ඔන්න. ඒ උනාට එකක්නම් පැහැදිලියි. එයාට සිංහල ටිකක් අමාරුයි කථා කරන්න. අමාරුවෙන් තමා "ස්පෙල්" කලේ මේ ගොඩේ සිංහල වචන ටික..

බස් එක එන්න ටික වෙලාවක් ගිය හින්දා එක අතකින් අනිත් අතට අර මලුටිකත් මාරු කරනවා. එක මල්ලකින් ටිෂු එකක් අරගෙන බෙල්ල වටේ පිහදාලා විසි කරනවා ඊට පස්සේ. අඃ කියන්න අමතක උනානේ එයාගේ උල් සපත්තු දෙක, බුදු අම්මෝ ඒක ඇනුනොත්නම් ඉතින් වැසිකිලියක් හොයගන්න වෙයි ඉක්මනටම. ඒ තරමට උල් වෙලා තිබ්බේ එකේ "කෝනර්" එකක්. අනික ඒක දැම්මාම අඟල් 4ක් 5ක් විතර උඩින් තමා ගමන. ඔන්න ඔහොම ඉන්නකොට ආවා අපේ සුපුරුදු බස් එක. දඩ බඩ ගාලා අපි නැග්ගා සීට් එකක් තිබ්බොත් අල්ල ගන්න කියලා, ඒත් වැඩක් උනේ නෑ. ඔය අස්සේ අර "ලේඩි" කෙනත් නැගගා. බස් එක් සැරදාලා යන්න ගත්තා. කොන්දා ආවා සෙනග අස්සෙන්, ඇවිල්ලා "ටිකට් ගන්න, ටිකට් ගන්න, ඔය මහත්ත්තයා, නෝනා.. ඈ... හරි හරී..." කියලා කෑගන්න උනා. අර නෝනා මූන බෙරිකරගෙන මහ අප්පිරියාවෙන් කොන්දා ගිහා බලාගෙන හිටියා. අන්තිමට නෝනාගේ වාරේ ටිකට් ගන්න. "මට ගෝ එකක් දෙන්න" කිව්වා. කොන්දා "කොහෙද නෝනා?" කියලා බෙරිහන් දුන්නා. "අනේ මේ.. මට ගෝ එකාක්.. දෙන්න" නෝනා එහෙම කිව්වාම කොන්දට තේරුනා මේ "ගෝර්" කියන්නේ ගාල්ලට කියලා. පොඩ්ඩක් සිංහල අමාරු ඇති කියලා මෑන්ස්ටත් හිතෙන්න ඇති. "ඌප්ස්! සෝර් මෙයා, මේ බර්ස් හරීම කෙයාලස් විදියට ඩ්‍රයිව් කරනා හින්දා මට හරියද කන්ට්‍රෝල් නෑ" කියමින් ඇය එතන සිටි එක් යුවතියකට ඇගේ මලු කිහිපයක් දුන්නාය.

මේ අතර එක් මැදිවියේ පුද්ගලයෙක් සමරකින් හා කමිසයකින් සැරසී බසයට ගොඩ වී ඇයට අසලින් ගමන් ගන්නට විය. දැන්නම් බසයේ වේගය මාරාන්තිකය. හදිසියේම බසය තිරින්ග යොදන්නට වූයෙන් සියල්ලෝම භිරාන්ත වූහ. අනේ අපේ නෝනාට මහත් කරදරක් වෙලාය. ඇයට ආවේගය පාලනය කරගත නොහැකිවී අසල සිටි අර පුද්ගලයාගේ සරමෙන් අල්ලුවාය. සරම කලිසම මෙන් තදව නොසිටින බවත් ඇද්දොත් කැඩෙන බවත් අප කවුරුත් දන්නා දෙයකි. එය එසේම විය. අපේ නෝනාගේ ඇදිල්ලට අර පුද්ගලයාගේ සරම කැඩුනේය. ඒ සමගම නෝනාට තවත් පාලනය නැතිවිය. ඇගේ මුහුන අර පුද්ගලයාගේ පසුපසට තද උනේය. "ඕ... ෂිට්!" කියා නෝනා කිව්වත් ඇයගේ රතු පැහැ තොල් ආලේපනයෙන් අර මගියගේ සුදු පැහැ යට කලිසමේ ලකුණු දමා හමාරය. ඔහු කේන්තියෙන් සරම ඇඳගෙන “It is totally OK maa’m. But it is very nice if you control your self…” යනුවෙන් කොටන්නට විය.

කතාව එහෙම ඉවර උනාට ඇය ෆොෂ් ද? ඇය ගමේ එක් සිංහල යුවතියක් නේද? ඇය මේ විලාසිතා කියා වැළඳගෙන තියෙන්නේ කුමකද? පර සුද්දා අපට ඉතුරු කර ගිය හරිය නෙවේද? මේ ෆොෂ් රැල්ලට අද බහුලව අසුවී ඇත්තේ කාන්තාවන්ය, විශේෂ්යන්ම ගමෙන් සිදාදියට පැමිණි යුවතියෝය. ඔවුන්ට මේ අරුන්ගල් සරුංගල් වගේය. කර ලොකු හැට්ටයක් ඇඳගෙන එක උරකින් එය පහතට දමා තමාගේ බ්‍රාර් එක අනුනට පෙන්වීම යනු ෆොෂ්ද? අර ලස්සනට දිගට තියෙනා නීල වරලස කපා දමා හෝ කැරලි දමාගෙන හෝ පොඩ්ඩක් පාට කිරීම යනු ෆොෂ්ද? කාන්තාවන් කලිසමට කිසි ලස්සනක් නැති උනත් එය තට්ටමෙන් භාගයක් පෙනෙනා අයුරින් ඇඳීම යනු ෆොෂ්ද? නිදහසේ ගමන් කල හැකිව තිබියදී කකුල් බිම අද්දවමින් පද්දවමින් ගමන් කිරීම යනු ෆොෂ්ද? සිංහල වචන අස්සට කඩ්ඩ වචන කෑලි දමා සිංහල නොදන්නා ඉංග්‍රීසියෙන් අකුරු කියවූ එකෙකු මෙන් එම ඉංග්‍රීසිද අපේ අර නෝනා වගේ භාගෙට උච්චාරණය කරමින් කතා කිරීම යනු විශේෂයෙන්ම ෆොෂ්ද?

අපෝ එයා හරිම "ෆොෂ්", ඒ හින්දා ගොඩාක් අය එයාට කැමතියි කියන අයද අද සමාජයේ බහුලව දක්නට ඇත්තේය. මොවුන්ගේ මෙම "ෆොෂ්" යන්න කුමක්ද? එයා හරිම සංකරයි කියන එකද? නැත්නම් එයාට හරිම මෝල් කියන එකද? වෙනම සමාජ තලයක් ගොඩ නගාගැනීමට දරන මිලේච්ච උත්සාහයක්ද? කෙසේ හෝ ඔය කියන "ෆොෂ්" සමාජයේ ඉන්න උදවිය අද රටේ සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්නවත් ඔවුන්ට සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්නවත් නොතේරෙන බයියලාය. නියම "ෆොෂ්" උදවිය බොරුවට රඟ නොපාති. ඔවුන් සැබැවින්ම්ම "ෆොෂ්"ය. ඒ නම් මේ කියනා "ෆොෂ්" නොවේය.

අපිනම් එහෙම සංකර නෑ යැයි කියූ එක කාන්තාවක් දෙස මගේ නෙත් යොමු වූයේ පසුගිය දිනෙකය. ඇය සැබැවින්ම ලස්සනය. හැඳ සිටියේද සාරියකි. නමුත් ඇගේ හැට්ටයේ පසු පැත්තේ කැපුම අඟල් 12ක් විතරය. බලනා ඕනෑම කෙනෙකුට ඇගේ පිටේ තිබූ ලප කැලැල් සියල්ලද තවත් සමහර පුද්ගලික සීරීම් වැනිදේද මනාව බල ගත හැකිව තිබුනේය. ඔබ කවුරුත් දන්නා "ඔබේ තීරය", නාභිය නොහොත් බුරිය අපේ භාෂාවෙන් අවට ප්‍රදේශය, සාරිය හා හැට්ටය අතර ඇති ප්‍රදේශය, හපෝ ඒක ගැන කියලා වැඩක් නැත්තේය. පෙර කල ලංකීය කාන්තාව ඔය බුරිය වැසෙන ලෙසට ඇදුම් ඇන්දෝය. අද කාන්තාවෝ එය පෙනෙනා පරිදිම ඇඳුම් අඳින්නෝය. මේ "ෆොෂ්"  වීමටද? මේ ඇයගේ ෆොෂ් ද? නැත්නම් ... ද?

අද සමාජයේ බොහෝ කාන්තාවෝ ඉහල සමාජ තලවල ඉන්නා බව පෙන්වීමට මෙම ෆොෂ් යන්න යොදා ගනිති. මෙයින් ලංකාවේ අන්න්‍යතාවයට කෙලවෙනබවත් ඔය ෆොෂ් අයටත් අන්න්‍යතාවක් නැතිවෙන බවද ඔවුන් දන්නේ නැත. ඒකෙන් ඔවුන්ට කිසිකමකුත් නැත්තේය. ලංකාවට මක බෑ වුනත් ඔවුන්ට කම් නැත. ඔවුන් ජීවත් වෙන්නේ සංකර ලොවකය. යන තැනක් ගැන දන්නේ නැත. ඉන්නා තැනකුද නැත්තේය. කෙසේ හෝ මට අවසාන වශයෙන් කීමට ඇත්තේ මෙපමණය.

"ෆොෂ්" යනු කිම? "

ෆොෂ් යනු "පුස්" යන පිරිසිදු සිංහල වචනයයට හරියටම සමාන සංකරයන්ගේ ලොකයේ සංකර භාෂාවේ සංකර වචනයයි.

සංවාදයට විවෘතය.
පිළිතුරු බ්ලොග් තිබේනම් මෙහි දමන්න

4 comments:

  1. නූතන බටහිර සංස්කෘතිය කරපින්නාගෙන සිටින ගොඩයන්ගේ හැසිරීම ගැන ඉතා හොද විචාරයක්.

    මුන්ගේ ගොංකම් උන්ටම හොදය. මුං හිතාගන ඉන්නේ සුද්දියෙක් වගේ ඇදගෙන හරියට සිංහල කතා නොකරන එක මහ ලොකු කමක් කියලා. උන් දන්නේ නෑ උන් කරන්නේ උන්ගේ නිරුවත උන්ම පෙන්නා ගැනීමක්k බව.

    ගැහැනුන් කලිසම් ඇදීමට මගේ විරුද්ධත්වයක් නැත. මන්දයත් සිංහල කම නිසා ගැහැනුන් කලිසම් ඇදීම ප්‍රතික්ෂේප කලහොත් ගව්ම සහ සායද ප්‍රතික්ෂේප කිරීමට සිදුවන බැවිනි.

    නමුත් මෙතන සිදුවී ඇත්තේ මුං posh කියාගන්නේ හරියට තමන්ගේ භාශාවවත් කතාකරගන්නට බැරි එවුන් වීමය. නමුත් මගේ අදහස නම් posh වීමට තමන්ගේ දේශීය අනන්‍යතාවයන් රැකගෙන ඉදිරියට යා යුතු බවයි

    ReplyDelete
  2. එල. එල. පට්ටම කියමනක් ජයශ්‍රී

    /නිශාන්ත

    ReplyDelete
  3. POSH kiyanne okata nevei bangzzzzzzzz... thanata sudusu widiyata jeevath weemata

    ReplyDelete
  4. ෆොෂ් නෙමෙයි ගොනෝ පොෂ් (posh). උඹ පීට්සා වලටත් කියන්නෙ ෆීෂා කියල වෙන්න ඇති නේද.

    ReplyDelete

දෝර ගලන සිතිවිලි බොඳවෙන අතරේ
ඔබටත් එකක් ආවා නම් මගේ මිතුරේ
ඉන්නේ මොටද බොඳ නොකරම මේ කතරේ
මතක තියේ සැමදාමත් මේ සසරේ

ඔබේ සිතිවිලි මගේ ශක්තියයි.

/බිඟුවා...!